Pytanie
Rozwiązanie problemu
Stan prawny: 2008-12-11 Nr dokumentu: 11053
Ostatnia
nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła poprzez
treść art.
87 ust. 2 pkt 3
zupełnie nową kategorię omyłki, którą Zamawiający jest
zobowiązany poprawić - „inne
omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty".
Tak
sformułowany zapis rodzi duże wątpliwości interpretacyjne ze
względu na otwarty katalog takich omyłek i może stanowić powód
licznych sporów czy daną omyłkę można poprawić na podstawie
art.
87 ust. 2 pkt 3
p.z.p. Z praktyki wynika, że liczne firmy domagają się poprawiania
każdego błędu w oparciu o przepis art.
87 ust. 2 pkt 3
p.z.p. To Zamawiający ocenia omyłkę niepowodującą istotnych
zmian w treści oferty.
Główną
ideą jaka przyświecała ustawodawcy była możliwość poprawiania
głównie omyłek
w kosztorysach
(np. niewłaściwa jednostka miary (sztuki zamiast metry i na
odwrót), czy niewielkie błędy w ilości materiałów w przypadku
dużego przedsięwzięcia budowlanego (pomyłka o 10 lamp czy 30
cegieł).
W praktyce przyjęło się, że Zamawiający
poprawia inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze
specyfikacją istotnych warunków zamówienia niepowodujących
istotnych zmian w treści oferty w szczególności:
a)
przyjęcie w formularzu ofertowym innej niż wymaganej specyfikacją
ilości jednostek lub nazwy jednostki,
b) zdublowanie w formularzu
ofertowym poszczególnych pozycji wymaganych w specyfikacji
(Zamawiający wykreśli zdublowane pozycje z formularza ofertowego,
pozostawiając tylko jedną z nich i zsumuje pozycje pozostawione w
formularzu ofertowym. Tak obliczoną cenę przyjmie jako cenę
ofertową).
Jako inne omyłki niepowodujące istotnych zmian w
treści oferty Zamawiający uznaje następujące omyłkę polegającą
na błędnym wpisaniu ilości jednostek lub nazwy jednostki miary w
treści formularza ofertowego i specyfikacji technicznej złożonych
przez Wykonawce, dostosowując jej treść do odpowiednich dokumentów
wzorcowych zamieszczonych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Podsumowując
powyższe, Zamawiający powinien poprawić omyłkę na podstawie
upoważnienia wynikającego z treści art. 87 ust. 2 pkt 3
p.z.p. Poprawienie podstawy nakładu pozycji kosztorysowej wydaje się
być czynnością nie powodującą istotnej zmiany w treści oferty.
Można
rozważyć wniesienie protestu na zaniechanie czynności
Zamawiającego wynikającej z treści art. 87 ust. 2 pkt 3
p.z.p. na możliwość poprawienia zaistniałej omyłki w
kosztorysie.
Podstawa prawna
- Art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007r., Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.)